fredag den 3. februar 2012

Vigtig viden - Ligegyldig info..

”Nu skal I høre om, en pige som, drømte om kærlighed.
Prinsen på hesten kom, men han red udenom, og tog en anden med.”



Det er vel egentlig meget godt at starte en blog sådan – Bare sådan lige for at sige:
’Jeg er SINGLE.. SING(klap) – LE(klap)’
.. Sig det videre - Yes!

Jeg er startet i skole.. Jaaaa, Jubiii, Fedt manner, tænker I så (ikk’?)
– Og jeg er kommet i en klasse der hedder 20+, hvor den yngste er 19år (?) – Før troede jeg at jeg var den eneste talblinde i hele universet (Aarhus og omegn).. Nu ved jeg at jeg ikke er alene!
Nå, tilbage til alt det, som jeg har bestemt, at I gerne vil vide.
Jeg er kommet i en god klasse, vil jeg sige. Vi er i alderen 19år(???) til 25 år, og en god blanding af søde drenge og lækre damer.
Altså – Jeg har kun gået der i 3 dage, men alle har simpelthen taget vildt godt imod os, 9 nye der startede i onsdags, hvilket jo har gjort det hele SÅ meget nemmere.
Det første rigtige fag vi blev præsenteret for, var psykologi (Ding ding ding ding!!! JULELYS) Det er noget der passer damen her, så det var jo bare kææææmpe bonus.
Well, vores lærer havde så besluttet sig for at vi i dag (Som så var i går) skulle besøge psykiatrisk hospital i Risskov, i forbindelse med vores psykologi-timer.
I frygt for ikke at komme med hjem igen, tog jeg af sted i morges, fuld af forventning til nu at skulle ud og kigge på spændetrøjer og høre skræk-historier om folk der går igen, og alt muligt ulækkert.. Puha!
Sådan blev det heldigvis ikke – Og Tadaaa – De beholdte mig slet ikke derude. Søde og rare mennesker, var de faktisk!

Jeg vil ikke sidde og fortælle om hvad vi oplevede, for det synes jeg selv man skal tage ud og kigge på.
Det er super spændende – Synes JEG – og jeg vil klart foreslå folk, der har interesser inden for psykiatrien, at tage ud på psykiatrisk hospitals museum, og tage en kigger. Det er god hjernegymnastik!

Der jeg egentlig gerne vil hen, med alt det her, er:
 ’Hvorfor er psykiske lidelser sådan et stort tabu?’
Og efter jeg har spurgt om det vil jeg godt have lov til at gå til bekendelse og sige:
’Ja, jeg lider af angst. Socialfobi og så har jeg en smule panikangst. I nogle perioder kan jeg styrer det, i andre, og især stressede eller pressede perioder, er det lidt voldsommere.’
Angst er faktisk den mest udbredte psykiske lidelse i Danmark. Mere end 350.000 danskere lider af en form for angst. Det er fandme da mange, var? Og der går sikkert flere rundt derude, der bare ikke er klar over at deres hjertebanken, svimmelhed, rysten på hænderne, trykken for brystet og åndedrætsbesvær (nogle eksempler, af mange) faktisk ikke er fordi de er ved at få et hjerteanfald – Det er angst.
Angst behøver jo ikke være fordi man er bange for at være alene, eller fordi man er bange for folk i blå jakker. Når jeg f.eks. skriver socialfobi, er det ikke fordi jeg er bange for at være sammen med (mange) mennesker, for det elsker jeg. Det er angsten/frygten for at fejle, og blive set ned på. Altså præstationsangst – Som jo så faktisk hedder socialfobi.
Panikangst er så det der kommer når jeg er i disse stressede og pressede perioder. Det er de uventede angstanfald. De kan komme midt i aftensmaden, selv om der egentlig bare bliver snakket om traktor, og vov-vov. Eller det kan være mens man sidder og stener nyheder (for det gør jeg, jeg er voksen), og ligger tøj sammen.
Disse perioder har jeg HELDIGVIS ikke ret tit – Og jeg kan NÆSTEN altid styrer mine angstanfald, så de nærmest ikke kan ses.
Det er der desværre nogle mennesker der ikke kan - Det er sgu da synd for dem.
Er det ikke frygteligt at SÅ mange danskere har denne psykiske lidelse tilfælles, og alligevel er det sådan et stort tabu? – Det er psykiske lidelser jo generelt. Måske de er svære at forholde sig til, fordi de ikke er synlige?


Svaret finder jeg nok ikke her, men jeg kom af med mit gylle og så er der vidst igen masser af plads til at glæde sig over alle de DEJLIGE ting, der sker.
Vores dejlige danske håndbold drenge vandt EM-guld.. JAAAA DAAA! :D
Vi har fået sne udenfor.. JUHUUUU, KÆLKETIIIID! :D
Og .. Wait for it – Waaaait for it..

Jeg har fået nye briller.. JAAAAAAAAA! :D
Nu vil jeg lave mine lektier færdige, og derefter hoppe under dynen, så jeg kan være frisk og klar til endnu en dag i morgen. En dag der skal nydes med min skønne sønnemand!
Må I alle få en rigtig lækker weekend..

Go’ røv! <3



Ingen kommentarer:

Send en kommentar